top of page

למדני - תכניות לימודים

לכל בית ספר פרוייקט משלו, אוכלוסיית יעד ייחודית, היסטוריה משלו, וכל בית ספר מייעד "מקום" מיוחד ללימודי היהדות. על כן, למדני מציעה בניית תכנית ייחודית לכל בית ספר, המותאמת לצרכיו, ערכיו והשקפתו. התכנית כולה נבנית בשיתוף מלא עם צוות בית הספר.

תכניות אלו ישקפו את ערכי "למדני" ויענו לדרישות השונות של תכניות "למדני".

תהליכי ההכשרה, ההשתלמויות והליווי הפרטני יאפשרו גם להעריך באופן שוטף את הלמידה וכן להיות עם יד על הדופק ובעת הצורך למקד אחרת את מהלכי הלמידה.

תכניות ספירליות

מתוך היכרות עם השטח, אנחנו מבינים את הצורך לבנות תהליכים ארוכי טווח המאפשרים למורים ללוות באופן יסודי את התמודדות התלמיד עם נושאים מורכבים.

תהליכים אלו גם מאפשרים לנתח ולפרק נושאים מורכבים ולבנות אותם מחדש בצורה ספירלית כאשר כל קומה מתאימה להתפתחות התלמיד, לדרכי חשיבתו ולהתבגרותו.

בנוסף, יש לציין שישנם נושאים בלימודי היהדות המלווים את התלמידים בכל שנה במהלך שנות הלימוד, (כגון פרשת שבוע, החגים...) ושבגלל מחסור בתכנית לימודים ספירלית סובלים לעיתים בחזרות רבות ובעיקר מפספסות את הפוטנציאל הטמון בהם.

למדני מציעה לבנות תכניות ספירליות "מדורגות" לאורך כל שנות הלימוד. תכניות ספירליות אלו מאפשרות לצוות ההוראה להעמיק ולהרחיב בנושאים בהתאם לרמת התלמידים וכן למנוע חזרות על אותם תכנים לאורך השנים. 

לדוגמא, למדני מציעה בניית תוכניות ספירליות בנושאים שונים כגון: על החגים, על פרשת שבוע, על הוראת הדינים, על הוראת החומש,על הוראת ישראל, על "שערים לתפילה", בין היחיד לכלל.....

תכניות אלו כוללות שתים עשרה רמות שונות, המותאמות לרמת התלמידים, הן בתוכנן והן באופן העברתן.

הכשרות, השתלמויות והעצמת מורים

השתלמויות

השתלמויות מורים

במקצועות רבים אנשים נדרשים להשתתף בהשתלמויות. לרוב, מטרת השתלמויות אלו היא ריענון והתחדשות על מנת לפתוח צוהר אל אופקים שעד עתה לא הכירו. בתחום ההוראה הצורך בהשתלמויות חיוני,השתלמויות מורים נועדו לרענן את המורים מכיוון שמקצועות ההוראה מתפתחים חדשות לבקרים, מתודות החינוך משתנות, מה שהיה מקובל עד היום, לפתע אבד עליו הכלח, וישנם שינויים אליהם המורים חייבים להיות ערים על מנת להתחבר לתלמידים ולהיות רלוונטים עבורם במציאות משתנה ודינאמית זו.

השתלמויות מורים מסייעות למורים להתעדכן בטכנולוגיות חדשות, להעשיר את הידע שלהם ולהתאים את ההוראה שלהם לצרכי התלמידים. 

השתלמויות מאפשרות למורים להיות מעודכנים במחקרים חדשים ובשיטות הוראה חדשות. בנוסף, ההשתלמויות מאפשרות למורים להתחבר למורים אחרים, ללמוד מהם ומנסיונם ולשתף אותם בניסיון שלהם. הזמנים משתנים מהר ועם הטכנולוגיה המתפתחת התלמידים חושבים באופן שונה וחדשני. יש להכין את המורים ולציידם בכלים שיאפשרו להם שיהיו מסוגלים להתאים את ההוראה שלהם לצרכים המתפתחים. לא רק תכנית הלימודים משתנה אלא גם דרכי החינוך, וכל אנשי ההוראה מוכרחים להיות עם היד על הדופק. 

הכשרה

כל תכנית לימודים חדשה מביאה איתה קונספט חדש, רעיון חדש, נושא חדש ומחייב הכשרה ייעודית.

לפני שנתחיל בהשתלמויות, בחלק מהמקרים, יש צורך בהכשרה במטרה לחשוף  את המורים לתהליכי השינוי וחשיפה ל"חידוש" המוצע בנידון.

הכשרה לפי למדני, חותרת לקחת את המורים אל "מאחורי הקלעים" של התכנית החדשה, תוך מאמץ לרתום  את המורים אל המסרים הייחודיים של התכנית.

בנוסף, לעיתים , התכניות החדשות דורשות מיומנויות חדשות, או מיתודות וטכנולוגיות חדשות.

ההכשרה נותנת למורים את הכלים הנדרשים ואת הלמידה.

ליווי חינוכי

אחת הבעיות בפיתוח מקצועי של מורים הוא חוסר רצף בין תכנים הנלמדים בהשתלמות (בתנאים מיוחדים) לבין היישום בכיתה עם התלמידים. 

פעמים רבות, כשהמורים חוזרים לשטח ומנסים ללמד את מה שהוצג בעת ההשתלמות, הדברים נראים אחרת והם אינם מצליחים להעביר את התכנים כראוי.

דוגמא זו מצדיקה ליווי חינוכי של צוות למדני לאורך השנה כולה, כך לאחר ההשתלמות צוות למדני ימשיך להעניק ליווי פרטני למורה שחוזר ליישם את שלמד בהשתלמות – בשטח.

צוות למדני ינתח יחד עם המורים מה היה, מה לא הסתדר, עם אלו קשיים הם נאלצו להתמודד, בהתאם לאתגרים שיעלו, צוות  למדני יחד עם הצוות החינוכי, יסייע בבנייה והתאמת מערך שיתאים לצרכים הספציפיים של התלמידים.

הכשרה
ליווי חינוכי

תכניות מיוחדות

ליד התכניות הקלאסיות שהצגנו לעיל נציג כאן כמה דוגמאות לתכניות מיוחדות שאנו גם עוסקים בהם

תכניות לתלמוד- תורה

בקהילות שונות בעולם קיימים מוסדות שבמסגרתם נחשפים ילדים ובני נוער לתכנים שונים ביהדות (תלמודי תורה, סאנדיי סקול, תוכניות הכנה לבר\בת מצווה ועוד). לאור העובדה שתחום זה הינו רחב ומותאם לכל קהילה וקהל יעד באופן ייחודי, (מבחינת מסגרות הלימוד, מספר שנות הלימוד, גילאי המשתתפים, רמות המשתתפים...) דרוש תכנון מפורט ומותאם לכל מסגרת בהתאם למיפוי הצרכים והיעדים.

ויש לציין שהקהילות הרבה פעמים מודעות לכך שמסגרת הזמן המאפשרת חיבור בר קיימא בין צעירי הקהילה ל"קהילה" היא מצומצמת מאוד ועל כן חובה למקד ולהפיק את המירב  מהזמן המוקדש לכך.למדני מציעה בניית תכניות מותאמות שייבנו בתיאום עם הצוות החינוכי של הגוף המזמין.

תכניות הכנה לבר/בת-מצווה

על מנת לתת את מלוא המשמעות לתהליך ההכנה לבר/בת-המצווה, וכדי שהאירוע עצמו יהווה צעד משמעותי בתהליך ההתבגרות של הנער\ה, למדני מציעה לבנות תכנית הכנה הדרגתית המתפרשת על שנה אחת או על מספר שנים. התוכנית יכולה לכלול תכנים כגון פיתוח אחריות, מודעות לקהילה ועוד. בנוסף, מומלץ לשלב נושאים בסיסיים ביהדות כמו למשל פרקים נבחרים בתנ"ך, ערכים מרכזיים ביהדות, מעגל השנה היהודית, יסודות ההיסטוריה היהודית ועוד.

תכניות עבור החינוך המיוחד

כיום, התרחב מעגל בתי-הספר היהודיים ברחבי העולם המשלבים בתוכם מסגרות מיוחדות עבור ילדים המתמודדים עם קשיי למידה או בעיות מסוג אחר. 

השילוב דורש התאמת תוכניות ודרכי למידה. אנו בלמדני סבורים, כי ההתאמה הנדרשת לצורך שילוב ילדי החינוך המיוחד במקצועות החול, נדרשת גם בלימודי היהדות. צוות למדני כולל אנשי צוות בעלי ניסיון והכשרה בתחום החינוך המיוחד שישמחו לסייע בבניית תכניות מתאימות.

bar/bat mitzva
Special Education

שערים לתפילה

מימים ימימה התפילה מוצגת כדרך ההתקשרות המרכזית בין האדם עם בוראו. מאז ומתמיד, בעתות של צרה או של שמחה, עם ישראל נשא תפילה, על הכלל ועל היחידים. אולם מאז ומתמיד הוראת התפילה היוותה אתגר מורכב, שאנשי חינוך רבים מתמודדים אתו. 

במספר בתי ספר בתפוצות היחס ומקום התפילה בכיתה אינם ממצים את הפוטנציאל האדיר הגלום בה.

חלק לא מבוטל מהתלמידים בתפוצות אינם מגיעים ממשפחות דתיות, ולא ראו תפילה בביתם. התלמידים פוגשים טקסטים עתיקים ולא מובנים, חוזרים עליהם בכל יום מבלי שהם מבינים את החשיבות והמשמעות של טקס זה. 

מנגד רוב בתי הספר היהודים בעולם אינם מלמדים את התפילה לעומק, ואינם מתמודדים עם השאלות המהותיות. כך נוצר מצב בו התלמידים לא מחוברים למהות התפילה ולאפשרות להתחבר דרכה לעצמם, לזהות שלהם לעמם ול"נשגב". 

אנו בלמדני משוכנעים בפוטנציאל הקיים בתפילה כתפילה, כבסיס אמוני וכחיבור לשורשים למסורת ולעם ישראל.

 

התוכנית "שערים לתפילה" מציעה פיתרון אובייקטיבי ליצירת שינוי ושדרוג מהותי בגישה לתפילה בבתי הספר. הפתרון של שערים לתפילה, למעשה, אינו חדשני כלל - הוא מתבסס על מסורת עתיקה שמוצגת במסכת ברכות:

"חסידים הראשונים היו שוהים שעה אחת לפני התפילה . ..  ושעה לאחריה"

 

לפי מסכת ברכות סוד החיבור לתפילה טמון בהכנה אליה ובהבנה של המהות העומדת בבסיסה של התפילה. אין הכוונה בהארכת זמנה של התפילה, אלא בהכנה איכותית (ולא כמותית) לצורה בה ניגשים לתפילה.

התכנית היא תוכנית לימודים ספיראלית לכיתות א' עד יב', שתעסוק בנושא התפילה. למידה ספיראלית היא למידה שבה התלמיד נפגש כל שנה עם נושא חדש, שלמעשה משלים את הנושאים שכבר עסק בהם ומהווה הכנה לנושאים הבאים.

התכנית תכלול שנים עשר שערים שונים לתפילה,כאשר כל שער מאפשר לגלות ולהכיר ולהתחבר להיבט מסוים של התפילה ובכל שנה יתגלה פן נוסף ומתחדש. תכנית זו אינה למידה "טכנית – פונקציונלית" ומטרתה להתמודד עם השאלות העומדות בבסיס הפנייה לתפילה: למה מתפללים? מהן מטרות התפילה? אילו דברים אנו משיגים בתפילה? וכד'. 


צוות התוכנית יאפשר התאמה של התוכנית לכל בית ספר המשתתף בה בהתאם למאפיינים הייחודיים שלו. 

אנשי המפתח להצלחת תוכנית זו הם המורים בבתי הספר השונים, האמונים על הוראת הנושא בכיתות.

מסע תפילה

התפילה נחשבת כ"עבודה שבלב".

התפילה באה מהלב ופונה ללב. לכן, לא ניתן לחנך לתפילה בדרכים פרונטאליות ואינטלקטואליות בלבד, אלא יש צורך לפנות ללב, לרגש, לנשמה. זאת הסיבה שאנו מציעים, או כהשלמה לתכנית "שערים לתפילה" של למדני, או גם ללא חיבור לתכנית, מסע תפילה.

 

המסע מהווה חוויה בלתי אמצעית שיש בה שני מימדים – הראשון יציאה, ולפעמים אפילו ניתוק, מהשגרה, מהמקום הקבוע בו מתנהלת אותה שגרה, ובעיקר ממצב הנוחות בו אנו חיים. השני, יציאה במטרה לגלות, לפגוש, להכיר, להתייחד, להיפתח, לחוות... 

מסע תפילה הוא בעיקר מסע אל עצמנו, מסע שבזכותו ניתן להיפגש ולהתחבר אל עצמנו, לגלות בתוכנו רבדים פחות מוכרים, דרכי ביטוי לא ידועים, עומק ויכולות נפשיות נסתרים. במהלך המסע ניפתח לנושא התפילה, לתפילה האישית, לתפילה של הנשמה ונפתח דרכים להאזין לה. כל מסע שונה במטרותיו, בכיווניו אך המשותף בין כולם הוא הרצון להתחבר אל עצמנו ואל בורא העולם. 

התוכנית תיבנה בשיתוף עם המוסד החינוכי תוך התאמת התכנים, והמיקום עבור המסע. אנו מפעילים מסעות במגוון מקומות בעלי פוטנציאל ייחודי לחיבור מעין זה.

נביא כאן כמה דוגמאות של אתרים המחוברים מאוד חזק לעניין התפילה: המדבר, ירושלים, יישובם של תנאים....

בית מדרש תפילה

הקמת "בית מדרש תפילה" המתכנס באחד מבתי הכנסת באחת השכונות של ירושלים,  אחת לחודש במשך 12 חודשים, בית המדרש שם לו למטרה לחבר את הציבור הרחב לנושא התפילה.

בית המדרש יפנה לקהל יעד של מבוגרים בני 18 ומעלה סביב נושא "ההכנה לתפילה". בכל מפגש יגיע מרצה אורח שיעסוק בנושא התפילה מזווית שונה. בסיום, כל הרצאה תעלה לאתר האינטרנט של "למדני".

לבית מדרש תפילה פוטנציאל לחבר בין הקהילות השונות ברחבי העיר, להביא להכרות עם אוכלוסיות שונות המתגוררות ברחבי השכונה, לייצר תחושה של קהילתיות ולתת מענה לקהילות בנושא החיבור לתפילה.

bottom of page